Πάτα το κουμπί ή αλλιώς πως φτιάχνεται ένα λογότυπο σε 6 βήματα
Ίσως έχετε παρατηρήσει εκείνες τις φωτογραφίες που απεικονίζουν ένα γραφικό ηλιοβασίλεμα, μία δυναμική γυναίκα, έναν πετυχημένο άνδρα ή ένα χαρούμενο μωρό. Το ηλιοβασίλεμα ενδεχομένως να σκιαγραφείται στη γραμμή του ορίζοντα, η γυναίκα να είναι χαμογελαστή, ο άνδρας καλοντυμένος και το μωρό να κοιτάζει σχεδόν ενθουσιασμένο τη κάμερα. Οι φωτογραφίες αυτές είναι σχεδιασμένες από τον πομπό για να αποδίδουν ένα αίσθημα τελειότητας στον δέκτη. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος της διαφήμισης και το λογότυπο είναι η μοναδική υπογραφή της κάθε εταιρείας. Βέβαια ακόμη και εκείνη η μοναδική υπογραφή δεν μένει ανεξίτηλη στον χρόνο. Αλλάζει και εξελίσσεται. Αν το λογότυπο δεν μεταμορφώνεται διαρκώς φαίνεται παρωχημένο, επομένως και μη ελκυστικό. Εάν το λογότυπο της εταιρείας δεν παρουσιάζεται ανανεωμένο, τότε οι υπηρεσίες και τα προϊόντα του οργανισμού, ανεξαρτήτως ποιότητας, «κατασπαράσσοντας» στην αρένα του οπτικού ανταγωνισμού.
Ο συνεχής και πρωτότυπος επανασχεδιασμός του εταιρικού λογοτύπου (brand identity) είναι μονόδρομος στην ψηφιακή εποχή. Ο επανασχεδιασμός όμως πρέπει να βασίζεται στη βελτίωση της εικόνας, όχι στην ολική μεταλλαγή, διότι σε αυτή τη περίπτωση χάνονται τα κεκτημένα. Είναι αυτή η λεπτή κόκκινη γραμμή που πρέπει να επέλθει η ισορροπία. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ακολουθηθούν τα προτεινόμενα 6 βήματα για τη συνολική αισθητική βελτίωση τους εταιρικού λογοτύπου βάσει των εμπειριών μας στις γραφιστικές τέχνες.
1. Put the brief down slowly!
Καταρχάς στη Creative Kind προτού συσκεφτούμε και αποφασίσουμε για το πως θα τετραγωνίσουμε τον κύκλο, συναντιόμαστε με τον ενδιαφερόμενο πελάτη. Βασικό μας μέλημα είναι η κατανόηση των αναγκών του πελάτη. Τι θέλει, για που το θέλει, πώς το θέλει, πότε το θέλει και γιατί το θέλει. Είναι 5 «ιερά» ερωτήματα που κάνουμε, γιατί σε αυτά θα πρέπει να βρούμε απαντήσεις. Ο κάθε πελάτης είναι ξεχωριστός για εμάς και σεβόμαστε πλήρως τις ξεχωριστές του αισθητικές και επιχειρηματικές προσλαμβάνουσες. «Ακούμε» και «βλέπουμε» το αισθητικό του σύμπαν, βάζοντας τα δικά του «γυαλιά» και στη συνέχεια δημιουργούμε προτάσεις αντάξιες των προσδοκιών του.
2. Πίστευε και… μη ερεύνα;
Το briefing πήγε καλά και πλέον ήρθε η στιγμή της δράσης. Ή μάλλον όχι. Προτού αρχίσουμε να δημιουργούμε τα «θέλω» του πελάτη, οφείλουμε να κάνουμε zoom out και να κοιτάξουμε τη μεγάλη εικόνα. Ποιος είναι ο κλάδος, ποιο το ιστορικό του, ποιος είναι ο ανταγωνισμός, ποια είναι η αγορά και ποια είναι τα περιθώρια ελιγμών αποτελούν μερικά από τα ερωτήματα που θέτουμε στην έρευνα μας. Είναι αναγκαίο όμως να περνάμε από μεσαιωνικό βασανιστήριο τον εαυτό μας και τον πελάτη; Δυστυχώς ναι. Διότι, επιδιώκουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Χωρίς έρευνα δεν επιτυγχάνεται ο στόχος. Γνωστό αυτό.
3. Πίστευε και κάνε outsource την έρευνα
Έπειτα από την ολοκλήρωση της πρωταρχικής έρευνας σειρά έχει η τεχνική αποτύπωση του λογοτύπου. Δεν πηγαίνουμε στα τυφλά. Αντιθέτως επιλέγουμε τη τεχνική και τα μέσα βάσει των οποίων θα προσχεδιαστεί. Και όταν λέμε θα προσχεδιαστεί δεν εννοούμε μόνο μία φορά. Άλλωστε ο πλουραλισμός των επιλογών αναδεικνύει τη μοναδικότητα του λογοτύπου, το οποίο θα επιλεγεί στο τέλος της διαδικασίας. Το στυλ, το ύφος και ο συνολικός οπτικός χαρακτήρας που θα υπάρχουν στο τελικό αποτέλεσμα. Εφόσον πρόκειται για rebranding που λένε και στη Κοζάνη, θα εξετάσουμε το υφιστάμενο λογότυπο. Η αναγνωσιμότητα που έχει το τρέχων εταιρικό logo είναι το πιο σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες έχουν «δοκιμαστεί» από το καταναλωτικό κοινό. Σε αυτή τη περίπτωση εντοπίζουμε τα «δυνατά» και τα «αδύναμα» σημεία και προτείνουμε ένα πακέτο εναλλακτικών επιλογών που στόχο έχουν την βελτίωση του λογοτύπου.
4. Pro-πλασμα σχεδίων
Η συνήθης πρακτική ανάμεσα στους επαγγελματίες των γραφιστικών τεχνών είναι η παραγωγή πολλών προσχεδίων και η επιλογή ενός για το τελικό λογότυπο. Η διαδικασία αυτή δεν είναι απλή και σίγουρα ενδεχομένως να είναι χρονικά απρόβλεπτη. Δεν υπάρχουν μαγικά κουμπιά που να βγάζουν το τέλειο αποτέλεσμα στη πρώτη προσπάθεια. Επομένως, από την εμπειρία μας κρίνεται ως σημαντικό να έχουν προηγηθεί τα παραπάνω βήματα ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο απαιτούμενος χρόνος και το επιθυμητό αποτέλεσμα να έρθει κοντύτερα. Δύο είναι τα στάδια για να φτάσουμε εκεί: 1) δημιουργία μίας χειροποίητης μακέτας, η οποία θα οπτικοποιήσει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες και 2) τότε πατάμε το κουμπί εν λευκώ (στο transparent φόντο πάντοτε).
5. Υλοποιώντας το αδύνατο
Εάν δεν σκοντάψαμε στα παραπάνω βήματα, αυτό σημαίνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των προσχεδίων έχουν πεταχτεί στον κάδο ανακύκλωσης (ναι δεν πατάμε shift – delete) και μετά από ένα κρίσιμο meeting ετοιμαζόμαστε για το τελικό αποτέλεσμα. «Τι έμεινε ρε; Ένα φου και μπήκαμε» που λένε και στο «Σπιρτόκουτο» του Οικονομίδη. Ως εκ τούτου, σειρά έχει η βελτίωση της τελικής επιλογής του logo, η ενσωμάτωση των απαιτούμενων διορθώσεων εκ μέρους του πελάτη – συνεργάτη μαζί με λίγες υγιείς δόσεις άγχους. Όταν η διαδικασία αυτή φτάνει στο τέλος της, κάθε πληροφορία έχει γίνει εικόνα και η εικόνα απεικονίζει το μήνυμα. Το μήνυμα της ανανέωσης, της εξέλιξης και της μεταμόρφωσης. Σίγουρα όχι της καφκικής.
6. Απόδραση δια της παρουσίασης
Η δημιουργία λογοτύπου όπως καταλάβατε είναι ένας μαραθώνιος, από τον οποίος δε θα αποδράσετε χωρίς να χύσετε λίγο ιδρώτα. Ήρθε λοιπόν η ώρα της παρουσίασης. Πάντως όταν λέμε «ώρα», όντως το εννοούμε, γιατί θα πάρει ώρα… Διότι, σε αυτή τη φάση το συνοδευόμενο υλικός της εταιρικής επικοινωνίας με τον έξω κόσμο έχει μαζευτεί, οπτικοποιηθεί και πρέπει να εξηγηθεί στον πελάτη η διαδρομή και η επίδραση της προτεινόμενης ιδέας, η μέθοδος εφαρμογής, η επικοινωνιακή στρατηγική και οι σκοποί της. Πρόκειται για το σπουδαιότερο στάδιο της διαδικασίας και αν έχουν γίνει σωστά τα 6 βήματα που προτείνουμε τίποτα δεν θα πάει λάθος στο τέλος. Η διαδικασία αυτή για εμάς είναι σαν το ποδήλατο. Τη μάθαμε μία φορά και μετά τη θυμόμαστε για πάντα.
Επικοινωνήστε μαζί μας και ας μιλήσουμε… “δημιουργικά”. Είμαστε πάντα πρόθυμοι και ανοιχτοί σε μια επικοινωνία γεμάτη έμπνευση, χιούμορ, ζωντάνια και θετική ενέργεια! Μια δημιουργική επαφή μεταξύ μας θα βοηθήσει να αναδείξουμε το brand της εταιρείας σας δημιουργώντας νέες και αποτελεσματικές ιδέες.